Resepi maggi celup,saya buat saya makan!!

Resepi maggi celup,saya buat saya makan!!

Tengah hari makan maggi celup, petang makan bihun celup..saya yang masak saya yang makan home made 

Resepi untuk kuah..
(boleh dimakan dgn bihun, mee kuning, kuetiaw, maggi, nasi air)

*Rebus daging (sebesar tapak tangan@setengah kilo) atau ayam (saya guna sebelah saja ayam yg di potong dua), rebus hingga betul2 lembut & masak..

*air rebusan mesti lah tenggelam kan ayam dan daging..

*Setelah ayam daging masak..angkat, tos kan dan letak dlm mangkuk or pinggan..kalau rasa kuah nampak sedikit, blh lah tambah air..kemudian masukkan 2 sup bunjut, sedikit halia, lengkuas, 1 biji bawang besar yg dibelah 4, akar daun bawang & daun sup yg dibasuh bersih, then biarkan mendidih..kemudian panaskan minyak dlm kuali, tumiskan 4 ulas bawang putih, kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga, setelah naik bau, masukkan dlm kuah tadi (masukkan bersama2 minyak yg menumis tadi)..masukkan satu @dua sudu perencah sup (optional), masukkan garam, gula (optional) , serbuk perasa, kicap ðŸ§¡ ini Resepi cara saya..maaf andai banyak yg terkurang, saya takde kedai..buat makan untuk family saja

*Lebih sedap makan bersama ikan bilis goreng, bawang goreng, cili besar yg di jeruk, sayur tauge & kangkung, cili kering yang di blend kering, cili kecil yg di blend or yg ditumbuk & kacang tanah yg ditumbuk *
*untuk yg mahu makan kuah ini bersama Maggi dan perencah Maggi, saya sarankan kan buat kuah sedikit tawar untuk elakkan rasa masin bila makan nanti..sebab perencah Maggi agak masin kan😂*
Kredit:
Lelya Adriana

Catat Ulasan

0 Ulasan