Datang Mersing,Jom Makan Dalam Bendang

Datang Mersing,Jom Makan Dalam Bendang
Samsinah menunjukkan mi bandung (kanan) dan mi udang yang dijual di kedainya.

MAKAN di dalam kawasan bendang memang menjanjikan suasana tersendiri buat pengunjung.

Kedai Makan Hentian Bendang di Air Papan sejak empat tahun lalu, menyajikan pelbagai menu makan tengah hari dan masakan panas dengan harga berpatutan.

Menurut pemiliknya, Mohamed Esa Yunus, 62, perniagaan keluarganya itu sebenarnya sudah bermula sejak lebih 30 tahun lalu namun berpindah tempat.

“Mula-mula berniaga di tepi pantai Air Papan selama 13 tahun kemudian kami pindah ke Taman Wawasan selama 14 tahun dan akhirnya kami pindah ke sini.

“Kami buka kedai di sini sejak jalan nak ke Penyabong mula dibuka jadi tahun 2013 kami mula menambak tanah di sini,” katanya kepada Sinar Harian

Beroperasi setiap hari kecuali Rabu bermula jam 11 pagi bagi makan tengah hari dan jam 5 petang hingga 10 malam bagi masakan panas.

“Kami tak cukup tenaga nak buka untuk sarapan pagi juga, jadi kami buka cuma dua waktu itu saja.

“Tukang masak pun dua orang saja termasuk isteri saya, Samsinah Sulong, 59, dibantu empat lagi ahli keluarga,” katanya.

Mengimbau detik ketika mula untuk menambak tanah bagi membina bangunan kedai di situ, Esa akui ada yang pelik dengan keputusan mereka sekeluarga.

“Apabila kami mula nak buka kedai di dalam bendang ini, orang kata nak buat apa buka kedai di sini, siapa nak datang dan macam-macam lagilah.

“Maklumlah ini kawasan bendang dan tidak ramai sangat orang di kawasan ini tapi Alhamdulillah sambutan ok,” katanya yang turut menerima tempahan dari pelancong dalam kumpulan besar.

Bagi makan tengah hari, hampir 30 menu disediakan meliputi ikan, ayam dan makanan laut yang boleh didapati dengan harga berpatutan.

Manakala bagi menu masakan panas pula, mi udang, mi bandung serta nasi goreng udang sering menjadi pilihan pelanggan setianya dengan udang yang banyak dan dalam porsi yang agak besar.

“Sehari kami guna sehingga 10 kilogram udang untuk memenuhi permintaan pelanggan.
“Kadang-kadang udang besar tapi ada kalanya kami terpaksa menggunakan udang bersaiz kecil sahaja mengikut stok yang ada,” katanya.

Sementara Samsinah berkata menu seperti mi udang dan mi bandung itu hasil rekaannya sendiri selepas beberapa kali percubaan.

Catat Ulasan

0 Ulasan