Pulut panggang Terengganu memang terbaik.Jom tengok resepi

Pulut panggang Terengganu memang terbaik.Jom tengok resepi
Ni resepi


Sambal Ikan
-Ikan kembung 1kg
-bawang merah 7 biji
-halba
-halia
-Santan 2 cawan
-Garam,gula secukup rase

Rebus Ikan,asingkan tulang.Bawang merah,halia mayang halus.Halba rendam.Ikan tu kalau rajin tumbuk untuk hancurkan.Saya blend terus dengan santan.Jangan hancur sangat.Sekaligus je atas kuali masukkan seme bahan.
Masak smpai jadi sambal.Jangan kering sangat.Lembap2 je sambal ikan tu.SIAP ;')

Part pulut
-1kg beras pulut rendam dlm 2-3jam
-santan pekat 1kg
-garam,gula

1st step,kukus beras pulut 30min.Di sebabkan pengukus saya btol2 air panas mgelegak,saya kukus dlm 20min je.

2nd step,siap2 bancuh santan dgn garam dan gula.Gula jangan banyak sgt tau.Arong beras pulut dalam santan yang dah di bancuh.
Kukus lagi 30min.

Step bungkus
------------
Ada petua untuk gne kapur supaya pulut tak melekat di tangan.Tapi saya just gune minyak sapu2 siket pada daun pisang yang dah di layur.caranya boleh tengok pada pic yang saya sertakan 

Dah siap,bakar....sedia untuk di makan.
Terima kasih 
kredit: suhada ghads

Catat Ulasan

0 Ulasan