CUBA DULU NASI KERABU KUNING,PASTI NAK LAGI

RESIPI NASI KERABU KUNING,PASTI NAK LAGI


Cara Memasak Nasi Kerabu (Hidangan untuk 10 orang)
Bahan-bahan
½ Kg ikan kembung/Ikan selayang
Sebiji kelapa
½ Kg bawang merah dan lada kering
Sejambak bawang putih
I inci halia
10 batang serai
Sedikit lada hitam
Seikat daun kesom
1 biji mentimun, kacang panjang, bunga kantan, daun serai dan taugeh
3 keping gula melaka(saiz nipis&kecil), 3 keping asam gelugur, sedikit garam, gula dan
perasa ajinimoto
Budu atau sos ikan bilis secukup rasa, daun kunyit dan daun pandan.

Cara Memasak.
a. Nasi
Beras dibasuh dan ditoskan. Masuk sedikit serbuk kunyit, daun kunyit, daun pandan dan daun limau purut di dalam beras yang akan dimasak. Kemudian masaklah seperti biasa.

b. Kuah Tumis
Ambil santan pekat dari sebiji kelapa. Kisar dengan mesin pengisar sehingga halus bahan-bahan berikut iaitu bawang merah, lada kering, bawang putih, halia dan 5 batang serai. Kemudian campurkan bahan yang dikisar halus tadi ke dalam santan pekat. Kacau di atas api yang sederhana. Kemudian, masukkan 3 keping asam gelugur, 3 biji gula Melaka dan sedikit garam ke dalam kuah tumis. Kacau hingga medidih.

c. Sambal Nasi Kerabu
½ biji kelapa dibuat kerisik. Ikan kembung dibakar. Tumbuk bawang merah, bawang putih, serai, halia , lada hitam serta ikan bakar sehingga sebati. Masukkan bahan perasa iaitu 2 keping gula Melaka, sedikit garam dan ajinomoto. Gaul bahan-bahan tadi dengan kerisik kelapa sehingga sebati.

d. Cara Membuat Kerabu
Mentimun, kacang panjang, bunga kantan, taugeh,daun kesom dibasuh sehingga bersih dan dihiris halus. Bahan ini merupakan asas bagi membuat kerabu. Ulam-ulam lain juga boleh dijadikan kerabu.



(gambar untuk rujukan)

Catat Ulasan

0 Ulasan