Nasi Kerabu Style Saya,Mudah Dan Simple

Nasi Kerabu Style Saya,Mudah Dan Simple

Saya masak macam masak nasi lemak. Saya tambah santan sebab nak nasi tu rasa lemak. Warna nasi saya guna bunga telang dan campur sedikit pewarna. Masukkan garam, daun pandan, serai diketuk dan daun limau purut.

Solok lada:
Isi ikan temenung yang dah direbus. Kelapa parut, bawang besar, sedikit lada hitam, gula dan garam. Lebihkan gula untuk rasa sedikit manis. Tumbuk semua bahan dan gaul dengan putih telur. Sumbat kedalam cili muda tu dan kukus lebih kurang 15min. Siap!!

Sambal kelapa:
Sangai kelapa parut yang dah ditumbuk sikit hingga kering.
Tumbuk isi ikan, bawang besar dan serai. Masukkan sedikit garam. Sangai sekali dengan kelapa tadi hingga garing

Sambal tumis:
Kisar cili kering, bawang besar dan halia. Tumis hingga garing. Masukkan gula, garam dan santan. Santan lebih baru ummphh!! Biar pekat sedikit.

Sambal cuka:
Cili besar, cili padi dikisar. Saya tambah sedikit belacan. Bancuh dengan cuka atau asam limau.

Budu: Macam biasa je. Boleh potong2 bawang besar, cili padi dan perah asam limau. Budu tu saya didihkan kejap.

Ulam2an: 
Kobis, kacang panjang, timun, bawang besar dan bunga kantan. Hiris halus2.

Keropok ikan

Tudiaaa kuali saya 
tu tanda rajin masak kut. Hehee..kuali legend.
Tepung beras 2 cawan, tepung custard 2 sudu besar, telur 1 biji, garam 1 sudu kecil, air kapur 2 sudu besar. Bancuh bahan ni sebati. Jangan cair sgt dan jangan pekat sangat. Celup je ikan kedalam bancuhan ni. Pastikan minyak betul2 panas masa masukkan ikan.


Daging bakar:
Halia, bawang besar, gula, garam dan asam jawa. Gaul sebati daging tu. Perap jap sebelum dibakar.


Catat Ulasan

0 Ulasan