Kerabu Kerang Berulamkan Selom

KERABU KEQANG ULAM SELOM STYLE UTAQA
BAHAN-BAHAN : ( A )
Ulam selom - pandai2 ampa la seikat ka secekak ka segelong ka 
Bawang besaq - hiqih nipih2 mcm nak buat ayaq asam tu
Ayaq asam jawa - ikut ampa nak masam teqa mana.
Garam sesedap rasa - hat darah tinggi jgn banyak kiki
Gula secukup rasa - hat kencing manih jgn lebih
Nyoq kukoq secukupnya - lagi banyak lg sedap. nyoq tua kulit hijau lagi lemak..ampa penyegan memang beli punya hat kedai..
Kerang rebus - suka hati nak boh ngan kulit pun kalau ampa takmau kena maki dgn laki kikiki
Kerisik nyoq - boh bagi ada rasa la ceq oiii




BAHAN DITUMBUK : ( B )

Sikit belacan yg dah bakaq - jgn boh banyak ghempong idung pulak!
cabai kering - ikut nak pedaih ka dak sendiri makan takan xtau..
udang kering - penyedap tok laki kiki...
Bawang merah ja noh dalam 4,5 bijik nak bg ghaum manih
Nyoq kukoq pun tumbok sekali biaq dia sebati - tp jgn lumat sangat hatni.

CARA PENYEDIAAN:
Daun selom dan bawang besaq yang dah ampa hiqih potong tu masuk dalam bekaih sesuai . masukkan kerang dan semua bahan2 (A) DAN jugak bahan (B) yg ampa tumbuk tadi. Goi kesemua bahan tu sampai cukup sebati mesra semua..pastu tambah ayaq skit klu dia kering sangat..Rasa la tengok lagu mana apa yang tak cukup pastu tak reti2 nak tambah sendiri...
APA laGIIIIIII balunnnnn laaaa kikiki.....
-Gambaq hiasan ja

No comments