Kek coklat kukus lapis cheese,tak rugi kalau mencubanya

Kek coklat kukus lapis cheese,tak rugi kalau mencubanya

2 biji telur (A)
1 cawan gula caster
1 sdt esen vanilla
1/2 sdt garam
1/2 cawan air panas
1/2 cawan susu cair
1/2 cawan minyak jagung
1 cawan tepung kek*
3 sdb serbuk koko*
1 sdt soda bicarbonate*
1/2 sdt baking powder*(*disatukan dan di ayak)

BAHAN-BAHAN LAPIS CHEESE
250 gram krim cheese
60 gram gula icing
1 sdt vanilla essence
1 biji telur gred A
1 sdb air
1 sdb tepung gandum

CARA MEMBUATNYA 
1. Panaskan kukusan. Lenser tin berukuran 8 inci x 8 inci x 3 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak. lenser juga kertas tadi. Ketepikan..

2. UNTUK KEK COKLAT :- Putar telur dan gula hingga kembang dan gebu, masukkan esen vanilla dan garam, putar rata. Tambah susu cair, minyak jagung dan air panas, putar sebati dengan kelajuan sederhana. Masukkan bahan2 yang diayak sedikit demi sedikit hingga habis, putar rata dan matikan mixer. Bagi kepada 2 bahagian sama banyak. Ketepikan.

3. UNTUK LAPISAN KEJU :- Putar krim cheese dan gula hingga sebati dan licin. Masukkan essence vanilla, telur dan putar hingga kembang. Tambah tepung dan air, putar hingga semua sebati dan tidak berbintil2.

4. UNTUK KEK COKLAT KUKUS LAPIS CHEESE :- Tuang satu bahagian kek coklat. Ratakan dan tutup permukaan tin dengan aluminium foil. Kukus selama 20 minit, guna api sederhana. Kemudian tuang pula adunan krim cheese, ratakan dan sambung kukus 20 minit lagi. Tuang baki bahagian kek coklat ratakan dan sambung kukus selama 45 minit atau hingga masak (bila anda cucuk dengan lidi sate atau cake tester di bahagian tengah kek dan keluarnya bersih, tanda kek dah masak).

5. Sejukkan kek sekejap, kemudian boleh keluarkan dari tin. Biar kek sejuk sepenuhnya atas jaringan dan boleh dipotong untuk dihidangkan.

kredit: alin danial

Catat Ulasan

0 Ulasan