Talam Suji,Rupa Cantik Rasa Pun Sedap

Saya ingat nak nampak cantik kuih talam saya pada petang ni saya susun melintang ..tapi macam buang masa saja ...ermmm..tapi tak apalah...try je ..

Resipi talam suji. 


Lapisan bawah
250 grm tepung suji
1/2 cawan gula pasir
2 biji telor
3 1/4 santan cair
1/2 sk garam

Sedikit perwarna kuning.
Lapisan atas
1 cawan gula pasir
1 cawan gula merah
3 cawan santan pekat
3 biji telur
140grm tepung gandum
1/2sudukecil garam


Cara caranya

1. Kacau lapisan bawah diatas api yg perlahan hingga pekat.
2.Masukn kedalam loyang dan tekan sedikit dan ratakn kukus selama 20 minit( sebelum masuk kedalam loyang loyang hendklah letakkan sedikit minyak ratakn dan dialas dengan plastik ikut bersar loyang jika boleh plastik tu berlebih dari tinggi loyang nnti senang nak kuar kan kuih talam tu) 

3. Untuk lapisan atas, campurkan semua bahan dan tapis, kemudian tuang keatas lapisan bawah tadi yang dikukus selama 20 mint, kukus lah lapisan atas selama 20 minit. Saya halal kan resipi saya ni selamat mencuba. Jika jadi pm saya. P/S Ada yg tertinggal,untuk nmpk lebih cantik lapisan bawah tu di campur dengn perwarna kuning telor.
Kredit rohana mohdisa
LIKE DAN SHARE

Catat Ulasan

0 Ulasan