Solok Lada Dari Mak saya

Solok Lada Dari Mak saya

Setiap kali balik kampong tak sah lau tak minta mak buatkan makananfeveret. Salah satunya ni lah kesukaan saya “ SOLOD LADO”
.
Nama saintifiknya saya tak tau tapi dari kecik sapa besar kami panggil SOLOK. Jika bulan puasa ramai yang jual solod Ku di bazaar tapi rasanya kureng sedap. Buat sendiri lagi puas ati.
.
Nah resepi solok lada mak saya :
.
Bahan-Bahan
Cili hijau besar@ cili merah besar
Ikan selayang @ sardin
Bawang merah
Gula
Kelapa parut muda
Santan
Sedikit garam
.
Cara penyediaan :
-Bersihkan lada dan buang bijinya.
- Ambil isi ikan selayang mentah, buang kulit dan tulang
- tumbuk isi ikan bersama bawang merah
-gaulkan bahan yang di tumbuk bersama kelapa parut muda.
-masukkan gula & sedikit garam
- bila gaulkan dan sebati sumbat ke dalam lada .
- susun solod dalam periuk dan perah santan ke atasnya
-masak atas api sederhana
.

Mudah jer buat solod lada ni kan? Tapi tu lah mak yang buat jugak lah yangsedap. Hahahha.
.
Makan solok ni bersama nasi kerabu,atau nasi putih panas-panas pun bole.
.
Sapa suka jangan lupa SHARE okey.❤️
.
.
Kredit Resepi : maryam salleh

Catat Ulasan

0 Ulasan