RESEPI TALAPIA MASAK PEDAS THAI

RESEPI TALAPIA MASAK PEDAS THAI



Bahan: 
1 ekor ikan talapia( if nak guna ikan siakap pun boleh)
1sdb sos ikan 
1sdb cili kisar (ni sy tambah)
1sdb thai cili paste (ni sy tambah)
5ulas bawang putih - cincang halus2
7-8biji cili padi hijau -hiris
1biji cili merah -cincang halus2
Sedikit garam
Sedikit gula
1cwn air
Daun limau purut (saya tambah)
Halia -hiris (yg ni sy tambah)
1sudu olive oil -guna minyak masak pun boleh



Cara-cara :
Ikan talapia salut dgn kunyit dan garam lepas tu goreng..ketepikan.Bahan cincang bawang, cili merah, cili padi, halia, ditumis.


Masukkan satu sudu cili kisar, 1sudu pes cili thai, tambah sikit sos cili thai.tambah dengan air, masak hingga mendidih (kalau ikut video asal, dia x tmbah air, x ltk cili kisar @ thai cili pes, cuma gune minyak saje utk berkuah. Tpi ni sy adjust sendiri).


Seterusnya masukkan lime juice, sos ikan, daun limau purut. Masak lagi hingga kuah agak pekat. Last sekali masukkan gula n garam secukup rasa.. 


Siap, tutup api curah atas ikan ...
📌Boleh tahan lah rasa dia lepas adjust sendiri kan..mcm dh lari sngt dari video asal...tak pelah kita buat dia kan, bukan dia buat kita..


Selamat mencuba!
.
Kredit resepi:HomemadeByRoselyza

No comments